Koel slapen in de hittegolf

Koel slapen onder een zomerdonsdeken

Nu de temperaturen vlotjes 30° en meer halen is het belangrijk om je slaapkamer aan te passen aan de zuiderse omstandigheden. We geven je hieronder enkele tips om het juiste beddengoed te kiezen om de hittegolf goed door te komen.

Matrasbeschermer

Hoewel matrasbeschermers met een dun laagje bescherming tegen het indringen van vloeistof tegenwoordig veel lichter aanvoelen dan vroeger, zal een matrasbeschermer in katoen nog altijd iets minder warm. Als er geen bescherming tegen vocht nodig is, raden wij de Malou matrasbeschermer van Lakebos aan. De combinatie van een koel bovenvlak in katoen met een onderliggende holle polyestervezel zorgt voor voldoende vochtafdrijving en een perfecte verluchting van de onderliggende matras. Als er wel bescherming tegen vocht nodig is, dan raden wij de Second Skin matrasbeschermer van Lakebos aan. De combinatie van een jersey uitvoering in 100% katoen met een dunne HT coating garandeert een bescherming tegen indringing van vloeistof, maar zorgt tegelijk nog steeds voor voldoende verluchting.

-18%
50,6081,10
-18%
37,2089,90

Hoeslaken

De keuze van het hoeslaken is misschien wel het allerbelangrijkste om een frisser gevoel te krijgen bij het slapen. Materialen zoals flanel en velours zijn uiteraard uit den boze. Ga dus sowieso voor een stof in 100% katoen. Binnen de katoenen hoeslakens heb je dan nog de keuze uit gewoon katoen, Double Jersey, perkaalkatoen en satijnkatoen. Hoewel Double Jersey ook gemaakt is uit 100% katoen en wat lijkt op de stof van een t-shirt, is het op echt warme dagen van meer dan 30° misschien net iets te warm. Een hoeslaken in gewoon katoen zal doorgaans iets koeler aanvoelen. Perkaalkatoen en satijnkatoen voelen nog iets lichter aan. Beiden zijn in principe gelijkwaardig wat betreft ademend vermogen. Omdat satijn nog zachter is dan perkaal katoen geeft dit bij de meeste mensen en nog koeler gevoel. Dit is natuurlijk heel persoonlijk en alle katoen opties zijn sowieso een goede keuze.
Heb je een boxspring met een topper? Dan zijn er gelukkig ook opties in 100% katoen, zowel voor een topper met split als zonder split.

Dekbed en dekbedovertrek

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Van zodra de temperatuur in de slaapkamer hoger oploopt dan 24° is het meestal onmogelijk om nog met een dekbed te slapen. Haal je dekbed er gewoon uit en slaap onder je dekbedovertrek. Net zoals voor het hoeslaken geldt ook hier weer dat je best kiest voor een overtrek in 100% katoen, perkaal katoen of satijnkatoen.

Ook al is het aan te raden om zonder dekbed te slapen tijdens een hittegolf, toch zijn er ook zomerdekbedden die we absoluut kunnen aanraden! In een echte hittegolf is zelfs het lichtste zomerdekbed te warm, maar zo’n dekbed koop je niet voor de hittegolf. Een zomerdekbed in katoen of met bamboevulling is onmisbaar voor alle andere, “gewone” zomerdagen! Wie slaapt op een appartement of een zeer goed geïsoleerd passiefhuis zal zelfs al vanaf het vroege voorjaar en tot diep in de herfst meer hebben aan een zomerdekbed dan aan een klassiek donsdeken of een synthetisch dekbed. Onmisbaar dus, zelfs al beschik je al over een degelijk winterdekbed. Bestel ze nu online in katoen of bamboe uitvoering.

53,20128,30

Kussen en kussensloop

Voor een hoofdkussen is de eerste prioriteit het comfort en de ondersteuning die je nodig hebt of gewoon bent. Laat je keuze dus vooral daar van afhangen. Een goed keuze hiervoor zijn de Pillo Plus kussens van Lakebos.

Een grotere impact op het warmtegevoel heeft de keuze voor de sloop. Ook hier geldt weer dat slopen in katoen, perkaal katoen of satijn frisser zullen aanvoelen op warme dagen.

Andere slaaptips tijdens de hitte

  • Het helpt om de kussensloop voor het slapengaan een paar uur in de diepvries te stoppen. Hoewel het effect hiervan relatief snel verdwijnt, kan het helpen om sneller in slaap te vallen.
  • Maak er een gewoonte van om je kussen om te draaien telkens als je wakker wordt. Zo slaap je elke keer op de koelste kant.
  • Probeer om met je voeten uit je dekbedovertrek of laken te slapen (of minstens in slaap te vallen). Lichaamswarmte ontsnapt het snelst langs je voeten, dus het is beter om deze onbedekt te laten liggen.
  • Hou een nat washandje bij de hand waarmee je het gezicht kan bevochtigen. Zeker in combinatie met een ventilator op de slaapkamer kan dit wonderen doen.
Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.